Hållbarhet

Trivsel – Den hållbara lyckan

En av livets stora mysterier är lycka. Det kanske låter konstigt, men jag tror att vi på något sätt i alla vinklar och vrån kikar in och letar efter just det – lycka. För vem vill egentligen vara motsatsen olycka… eller är det olycklig? Jag hör allt för ofta uttrycket: jag är aldrig nöjd!

Personer som hela tiden strävar efter nästa steg utan att någonsin ”casha in” det som faktiskt uppnåtts och låtit kroppen njuta av det. De blir som ”shopaholics” till slut och det låter inte så lyckligt eller hållbart. Jag tror att man skall känna glädje varje gång man tar nått i mål och lägga in det på sitt ”lyckokonto”. Jag tror det på riktigt, jag tror dessutom att det är en mycket mer hållbar lycka.

När det handlar om bostäder hamnar vi ganska snabbt i kvadratmeterpriser, exklusiva lägen och status. Jag är övertygad om att vi måste vidga begreppen från inredningsmagasinens trendlyx och sfär till att prata om något som står mycket närmare alla, oberoende av plånbok.

För mig är den hållbara lyckan – trivsel. Trivsel är kanske det livs-starkaste ord som jag känner. Trivsel måste finnas oberoende av plånbok eller bakgrund för om det försvinner så blir det snabbt motsatsen – misär. Kanske är det så att just trivsel är det svåraste att skapa? Och är det så att vi förstår det full ut, så måste vi hjälpa alla dem som inte orkar eller kan skapa trivsel själv. Att skapa trivsel är som att ha blommor; man måste orka vilja, orka plantera och man måste orka vattna. Jag orkar och jag vet att vi orkar – team!

Så innan vårsolen kliver fram och vi fortfarande trampar runt i det gråa kommer jag att spetsa ögonen och öronen på just trivsel för det verkar härligt och hållbart med trivsel. Sen undrar jag såklart vad är trivsel för dig och hur gör du när du trivs?

Läs Madeleine Nobs tidigare blogginlägg: Vad är innanförskap? och Händelserna mellan husen.

Madeleine Nobs
Chef Hållbar affärsutveckling
Läs mer om våra bloggare här

Bäste besökare!

Vi vill gärna veta vad du tycker du om innehållet i våra digitala kanaler, så i samarbete Demoskop genomför vi en undersökning kring det. Vi är väldigt tacksamma om du vill dela med dig av dina tankar genom att klicka på ”Delta” nedan.

Delta Delta inte

Stort tack på förhand!