Utblick

eRoadArlanda – fossilfria transporter intresserar hela världen

Så blev den då äntligen till, elvägen som vi så länge sett fram emot. Den 11 april invigdes den med pompa och ståt. Nu finns för första gången i världshistorien en två kilometer lång sträcka på allmän väg där helt eldrivna lastbilar – och personbilar, vilket är helt unikt – kan testköra.

Efter att ha jobbat i sju år med projektet kändes invigningen nästan som en examensdag där allt till slut kom på plats. Vi är många som i olika kapaciteter arbetat med eRoadArlanda – med Elways har vi samarbetat sedan 2011 och med ett antal andra intressenter sedan 2013 – så det är klart att jag kände stor glädje när invigningen blev en ännu större succé än vi kanske trott med ett hundratal fler besökare än vi räknat med.

 

Den stora uppmärksamheten från medier visar ju också att det internationella intresset för den här elvägen är stort. I Sverige har vi länge sett att medier gärna rapporterat om projektet. Men i och med invigningen fick nyheten global spridning. En av världens största nyhetsbyråer, franska AFP, gjorde en nyhet som snappades upp av en journalist från brittiska jätten The Guardian som intervjuade mig och snabbt publicerade en mycket välskriven artikel om projektet, samt en film som i skrivande stund (17/4) visats inte mindre än 170 000 gånger!

Överhuvudtaget har nyheten om elvägen fått svåröverträffad uppmärksamhet. Över 400 artiklar har hittills publicerats i bland annat nordisk, tysk, fransk, rysk, brittisk, amerikansk och japansk media. I söndags blev jag exempelvis intervjuad i direktsändning för BBC Radio och dagen efter var det intervju i kanadensiska CBC. Genomslaget är fantastiskt.

Det gör mig otroligt glad att intresset är så stort. Tester av liknande projekt pågår runt om i världen men det som pågår i Sverige är unikt på flera plan. Dels för att vi har kommit så långt att det redan finns ute på allmän väg, men också för att vår regering redan nu har en färdplan för hur det här ska utvecklas. Både infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon bekräftade också vid invigningens presskonferens att de tror att elvägar kommer att vara kommersiella inom 5-10 år, vilket också är min prognos.

Och när det här blir kommersiellt ligger vi på NCC i vinnarspåret för att få uppdrag att bygga elvägarna och allt som hör till. Vi är det enda byggbolaget i världen som redan positionerat oss på området och har skapat strategiska samarbeten för framtida upphandlingar. Vi kan bygga elvägarna och vi kan stå för drift och underhåll. Dessutom kan vår positionering innebära ett insteg på området för stationär laddinfrastruktur. Den snabbt ökande elbilstrafiken har skapat ett behov av fler laddningsstationer eftersom de elbilar som rullar idag har batterier som behöver laddas. Och vi kan, sannolikt bättre än någon annan, bygga sådana stationer.

Prognosen är med andra ord god. Vi har en regering som vill satsa, vi har ett fungerande koncept, vi på NCC har kapaciteten att bygga infrastrukturen och den enorma uppmärksamheten projektet fått bekräftar att det världen om finns ett mycket stort intresse för att utveckla elvägar. Nu tar vi nästa steg. Framtiden är redan här.

Bild av Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärutvecklingschef inom NCC /Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärutvecklingschef inom NCC

 

Fakta: På den allmänna vägen 893, mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde utanför Stockholmhar det lagts en cirka två kilometer lång elskena. Elvägen fungerar genom att energi överförs till fordonet från skenan i vägen via en rörlig avtagare som sitter under fordonet. Avtagaren känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge. Elvägen kommer att trafikeras av en helt eldriven lastbil som är utvecklad inom projektet. Läs mer om eRoad Arlanda.

 

Gästbloggare

Bäste besökare!

Vi vill gärna veta vad du tycker du om innehållet i våra digitala kanaler, så i samarbete Demoskop genomför vi en undersökning kring det. Vi är väldigt tacksamma om du vill dela med dig av dina tankar genom att klicka på ”Delta” nedan.

Delta Delta inte

Stort tack på förhand!