Utblick

Nu laddar vi för Sveriges säkraste cykellopp!

I helgen är det dags – Sveriges största och enda cykellopp på helt bilfria vägar, Velothon Stockholm, går av stapeln på söndag den 10 september. NCC är Official Safety partner till loppet och det passar oss som hand i handske eftersom vi är både cyklings- och säkerhetsentusiaster.

Detta är det tredje året som arrangören väljer NCC ViaSafe för att sköta all trafikplanering och alla avspärrningar på Velothon Stockholm. Det är en stor apparat med flera kommuner, polis och funktionärer som är inblandade och vi har lärt oss mycket under resans gång. Första året blev det mycket klagomål ifrån boende som inte kom ut eller hem till sina bostäder längs den 16 mil långa sträckan och kommuner och polis hade många synpunkter på genomförandet.

Arrangören Ironman och vi lyssnade, lärde och gick hem och hittade bättre lösningar. År två fick vi 1 (!) klagomål från tredje man efter loppet. En del av lösningen var att utveckla en app som möjliggjorde för 800 funktionärer, polis och arbetsledning att ha en gemensam bild av avspärrningarna och underlättade kommunikationen.

Men det fanns fortfarande förbättringar att göra. Trots bilfria vägar, vilket inte är särskilt vanligt i cykelloppsammanhang, skedde olyckor. En del cyklister har uppgivit att de till och med känner sig tveksamma till att anmäla sig till stora lopp för att säkerheten är för dålig. För att ytterligare öka säkerheten under loppet kommer Velothon i Stockholm i år ha NCC SafeRider i orangea tröjor som cyklar loppet men samtidigt har i uppgift att ha lite koll på att medcyklisterna cyklar på ett säkert sätt. Vi har blivit positivt överraskade av det fantastiska gensvar vi på NCC har fått när vi rekryterat SafeRiders och det ger oss bara ännu fler idéer och energi. Bland annat kommer vi nu att testa en ny app under loppet, framtagen för att underlätta för NCC SafeRiders att kontakta arbetsledning, sjukvård, cykelmekaniker eller vad som nu kan behövas – på ett säkert sätt.

Många av de erfarenheter vi dragit genom att engagera oss i Velothon går att använda till vardags i vår verksamhet. Förutom att vi lärt av våra misstag, varit lyhörda för kritik och tänkt i nya banor så har vi också utvecklat ett attraktivt erbjudande till alla de som planerar någon typ av event.

Och vad är det som säger att vi inte behöver SafeRiders ute på gatorna till vardags i cykeltrafiken? Hur kan vi göra vardagscyklingen säkrare och ett mer attraktivt färdsätt i städerna? Har du vägarna förbi Zinkensdamm på Södermalm i Stockholm i helgen så kom gärna och prata säkerhet och cykling med oss eller skriv till oss på cykel@ncc.se

Bild på Andreas Granath

Andreas Granath, chef NCC ViaSafe

Gästbloggare

Bäste besökare!

Vi vill gärna veta vad du tycker du om innehållet i våra digitala kanaler, så i samarbete Demoskop genomför vi en undersökning kring det. Vi är väldigt tacksamma om du vill dela med dig av dina tankar genom att klicka på ”Delta” nedan.

Delta Delta inte

Stort tack på förhand!